درخواست و پیگیری اجرا

بازسازی ساختمان و نوسازی آپارتمان های قدیمی

امروزه بازسازی ساختمان ها به منظور تغییر در شکل ظاهری ساختمان و یا آپارتمان و همچنین ایجاد جلوه ای زیبا در ساختمان های قدیمی انجام می شود .
خانه های قدیمی هر چقدر هم زیبا به نظر بیایند متعلق به گذشته هستند و ممکن است که تاسیسات و بنای ساختمان فرسوده شده باشد و تنها راه حل آن انجام بازسازی و نوسازی می باشد .
با توجه به افزایش قیمت خرید مسکن در کشورمان بسیاری از افرادی که صاحب خانه ای قدیمی هستند ترجیح می دهند که به جای نقل مکان به یک آپارتمان نوساز، ساختمان قدیمی خود را بازسازی و یا نوسازی نمایند .
گاهی اوقات نیز بازسازی ساختمان به دلیل عدم جذابیت اولیه ساختمان بعد از گذشت چند سال انجام می شود ، انسان ها معمولا دوست دارن که محیطی که در زندگی میکنن دارای تنوع و زیبایی باشد و لذا محیط های قدیمی کسل کننده به نظر می رسد و تنها راهی که به ذهن می رسد انجام نوسازی آپارتمان می باشد .
عامل دیگری که می توانیم به آن اشاره کنیم ضعف در طراحی و ساخت و ساز می باشد که موجب می شود قبل از اینکه از عمر مفید ساختمان به اتمام برسد اقدام به بازسازی نماییم.
هزینه های بازسازی نسبت به هزینه ساخات یک بنا بسیار کمتر می باشد و از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر می باشد از این رو نوسازی آپارتمان به یک امر مهم در تغییر و تحول در ساختمان محسوب می شود .
نکته ای که قبل از بازسازی باید به آن توجه کنیم مشاوره گرفتن از مهندسین معماری و عمرانی می باشد تا بتوانیم علاوه بر طراحی در کاهش هزینه ها و همچنین از آسیب رساندن به ساختمان جلوگیری کنیم .




تعریف بازسازی ساختمان

معنی و مفهوم بازسازی نسبت به نوسازی بسیار متفاوت می باشد ، بازسازی همان طور که از اسمش مشخص است مجموعه ای از تعمیرات و اقدامات مرمتی می باشد که موجب افزایش عمر یک بنای قدیمی و در اصطلاح به منظور افزایش پایداری ساختمان انجام می شود ،
بازسازی آپارتمان در واقع به منظور تجدید و تغییری مختصر درظاهر ساختمان انجام می شود به عنوان مثال اضافه کردن سرویس فرنگی و یا جکوزی در حمام می توان اشاره کرد این گونه فرایند ها به منظور مدرن تر کردن یک ساختمان انجام می شود .
نوع دیگر بازسازی مربوط به ساختمان های تاریخی و قدیمی می باشد تا بتوانیم به حالت اولیه خود بازگردانیم و یا به اصطلاح مرمت نماییم .

تعریف نوسازی ساختمان

نوسازی در واقع به تغییرات عمده در ساختمان گفته می شود و هدف از آن تبدیل یک بنای فرسوده به بنایی زیبا می باشد به طوری که از ابتدا شروع به ساخت ساختمان می نماییم و ظاهر یک ساختمان قدیمی را کاملا تعقییر می دهیم این فرایند ممکن است شامل تخریب و جابجایی در اتاق ها ، سرویس ها ، تاسیسات بیرونی و داخلی ، آشپزخانه ، لوله کشی و برق کشی و به طور عمده نقشه داخلی ساختمان تعقییر میکند .
بسیاری از افراد در اصطلاح عرفی وقتی از بازسازی صحبت میکند منظورشان همان نوسازی ساختمان می باشد .




بازسازی ساختمان شامل چه مراحلی می باشد ؟

1-تخریب :

مرحله تخریب یکی از حساس ترین مراحل بازسازی به شمار می آید گرچه خیلی ساده به نظر می آید اما بایستی زیر نظر گروه مهندسی انجام شود تا مرحله تخریب بدون هیچ گونه حادثه و با دقت بالا انجام شود .

2- مرحله ساخت با توجه به سلیقه کارفرما و نیازهای ساختمان

خواسته مشتری یکی از مواردی است که بایستی به آن اهمیت دهیم و براساس سلیقه کارفرما انجام می شود تا بتواند نیازهای مشتری را بعد از مرحله باز سازی برآورده کند به عنوان مثال می توان به جابه جایی و یا حذف دیوار ها در بخش های مختلف ساختمان اشاره نمود تا بتوانند فضای بازتری در اختیار داشته باشند و یا اینکه تعقییر در فرم و ظاهر آشپزخانه از جمله مواردی است که برای کارفرما دارای اهمیت باشد .
اصولا مشتری نقاط ضعف ساختمان را به گروه مهندسین اعلام می نماید تا با توجه به تعمیرات و نوسازی را انجام دهیم.
در دیوار کشی ها به منظور کاهش هزینه بهتر است که از دیوار های پیش ساخته استفاده نماییم تا هزینه های ساخت کاهش یابد و رضایت مشتری را جلب نماید ، دیوار های پیش ساخته ازعایق حرارتی ، صوتی و رطوبتی خوبی برخوردار می باشند .

3-اجرای زیرسازی

با توجه به بالا رفتن عمر سازه ممکن است مصالح ساختمانی فرسوده و یا قدیمی شده باشد که قبل از بازسازی عملیات زیر سازی آنها نیز باید انجام شود ، زیر سازی شامل تاسیسات ، لوله کشی ، سیم کشی ، و سایر تجهیزاتی که در بخش داخلی سازه به کار برده شده است می باشد که بایستی اقدام به نوسازی آنها نماییم .

4- اجرای نازک کاری ، گچ کاری و سقف کاذب

در این مرحله در صورتی که نیاز به انجام گچ کاری و سفید کاری باشد بایستی از مرغوبت ترین گچ بازار استفاده شود تا به مرور زمان کیفیت آن کاهش نیابد ، با توجه به این که اعضای جدیدی به ساختمان اضافه شده است از استاد کاران حرفه ای بهره بگیریم تا این اعضا خیلی بیشتر به چشم بیاید.
اجرای سقف کاذب معمولا با کناف انجام می شود این نوع پوشش سقف جلوه زیبایی به فضای داخلی ساختمان می بخشد .
سقف کاذب در واقع پایین تر از سقف اصلی اجرا میشود و دارای 2 نوع می باشد که نوع اول آن امکان دسترسی بین  دو سقف وجود دارد ولی در نوع دوم امکان دسترسی وجود ندارد مانند سقف هایی گچی کناف و رابیتس .
کناف از یکسری پانل های پیش ساخته می باشد که قابلیت طراحی در هر فرم و شکلی را دارا می باشد که یکی از بروزترین متد های بازسازی در دکوراسیون داخلی به شمار می آید .
از ویژگی های کناف سرعت اجرای بالا ، سبکی وزن و خلق طرح های بروز که امکان تعویض و یا تعقییر آن نسبت به متریال های دیگر بسیار راحت تر می باشد .
طراحی کناف ممکن به صورت ترکیبی با سنگ های زینتی و یا متریال های مختلف انجام شود تا دکوراسیون داخلی بسیار زیباتر به نظر برسد .

5- نورپردازی:

نورپردازی از لحاظ بسری تاثیر بسزایی در دکوراسیون داخلی دارد و می تواند زیبایی ساختمان را دو چندان نماید .
به کار بردن چراغ ها و لامپ های هالوژنی ، نورهای رنگی در نورپردازی بسیار رایج شده است به علت مصرف پایین برق طرف داران زیادی را به خود جلب کرده است .
نکته ای که بسیار مهم می باشد اجرای سیم کشی به صورت اصولی و دقیق انجام شود چرا که در صورت بروز مشکل امکان پیدا کردن نقطه اتصال بسیار سخت می باشد .



6-کف سازی :

در کف سازی می توانیم از انواع سرامیک ها ، سنگ ها و پارکت استفاده نماییم .
امروزه از پارکتها که به عنوان کفپوش استفاده می شود راه کاری مناسب با سرعت اجرای بالا به منظور بازسازی ساختمان و کف سازی می باشد .
کف پوش ها دارای انواع مختلفی می باشند که شامل اپوکسی ، لمینت،سه بعدی،پی وی سی و .. می باشد .

7- دیوارپوش ها :

اجرای رنگ آمیزی دیوار ها و سقف ها و یا استفاد از کاغذ دیواری  کاملا سلیقه ای و نسبت به نظر مشتری انجام می شود .

8- قرنیز :

انتخاب قرنیز و اجرای آن بایستی نسبت به کف و دیوار دارای هماهنگی باشد تا در پایان کار با محیط خود هارمونی خوبی داشته باشد .

9- کابینت :

کابینت آشپزخانه یکی از مهمترین قسمتها در دکوراسیون داخلی به حساب می آید ، و علت آن هم این است که خانم های خانه دار بیشترین وقت خود را در آشپزخانه سپری می کنند بنابراین در طراحی دکوراسیون آشپزخانه و مدل کابینت ها بایستی حداکثر سلیقه را خرج نماییم .
نحوه چیدمان آشپزخانه با توجه به متراژ دارای قوانین مختلفی می باشد یه عنوان مثال اجاق گاز را بهتر است که در کنار وسایل برقی قرار ندهیم چون ممکن است باعث داغ شدن آن ها شود و به مرور زمان باعث خراب شدنشان شود .
نکته ای دیگر در طراحی آشپزخانه بایستی نور طبیعی و مصنوعی را طوری لحاظ نماییم که محیط آشپزخانه دارای جذابیت بیشتری باشد .
در کف سازی آشپزخانه از کفپوش های استفاده شود که در برابر نفوذ آب مقاومت خوبی داشته باشند تا در صورت ریخته شدن مایعات بر روی زمین چربی و آلودگی جذب آن نشود .

آیا برای بازسازی ساختمان نیاز به مجوز از شهرداری داریم؟

در قوانین بازسازی ساختمان و نوسازی در مورد تعدادی از اصلاحات و تعمیرات نیاز به مجوز از شهرداری داریم که شامل برخی از جابه جایی ها مانند راه پله ، دیوارهای پارکینگ ، بخش های از ساختمان ، تخریب دیوار های که بار ساختمان بر آن سوار هستش می باشد که در صورت بررسی شهرداری و مشخص شدن تخلف از سوی مالک ملزم به پرداخت کردن جریمه و یا تخریب آن قسمت ها خواهد شد .
اما عملیاتی مانند : کف سازی ، لوله کشی تاسیسات ، نقاشی ساختمان، تعویض درب ها و پنجره ها، ایزوگام و قیر گونی ،سیم کشی ساختمان ، نصب کولر و شوفاژ ، تعمیرات سرویس بهداشتی ، محوطه سازی حیاط ، سیمان کاری و سفت کاری ، تعمیر و ترمیم نمای ساختمان نیازی به گرفتن مجوز از شهرداری نمی باشد .
همانطور که می دانیم علاوه بر بازسازی آپارتمان ، نمای ساختمان نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد چرا که اولین جایی که چشم یک بیننده به آن جلب می شود نمای ساختمان می باشد بنابراین تعمیر نما و نگهداری از آن نیز بایستی در اولویت قرار بگیرد .
به عنوان مثال نمای ساختمان ممکن است از جنس سنگ ، شیشه ، آجر، کامپوزیت و غیره باشد .
در نماهای سنگی گاهی اوقات مشاهده می شود که سنگهای نما دچار ریزش شدن و ظاهر نما را بسیار زشت کرده است که علاوه بر زیبایی آن ممکن است خطراتی را نیز برای ساکنین و عابرین پیاده به وجود آورد بنابراین به منظور مقاوم سازی سنگ ها نیازمند هستیم که اقدام به پیچ و رولپلاک نما نماییم .
همچنین نمای ساختمان به علت قرار گرفتن در معرض آلودگی و دود خودرو ها و کارخانه جات بسیار کثیف می شود که به همین منظور میتوانیم با استفاده از دستگاه واترجت اقدام به شستشوی نما کنیم تا ظاهر نمای ساختمان همانند روز اولش شود .







اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی


نظر شما

نظرهای شما و پاسخ های ادمین

ارتباط از طریق شبکه های اجتماعی

mobile     ارتباط مستقیم